google-site-verification=Ubf5QY0Hy8ZoprIPZzQRbvSvnejg-LFpAac9CFh2hmE كيف تربح من تصميم الجرافيك و اهم الطرق لي لمعرفه ما هو الجرافيك - eslam-tech

Layout Style

Full Width Boxed

Background Patterns

Color Scheme

Top Ad unit 728 × 90

أخر الأخبار

أخبار

كيف تربح من تصميم الجرافيك و اهم الطرق لي لمعرفه ما هو الجرافيك


السلام عليكم ورحمة الله وبركاته 


الْحَمْدُ لله الَّذِي زُيِّنَ قُلُوبُ أَوْلِيَائِهِ بِأَنْوَارِ الْوِفَاقِ، وَسَقَّى أَسرَارُ أَحِبَّائِهِ شَرَابًا لَذِيذ الْمَذَاقِ، وَأُلْزِمَ قُلُوبُ الْخَائِفِينَ الْوجلَ وَالْإِشْفَاقَ، فَلَا يَعْلَمَ الْإِنْسَانُ فِي أَيُّ الدَّوَاوينِ كُتُبٌ وَلَا فِي أَيِّ الْفَرِيقَيْنِ يُسَاقُ، فَإِنْ سَامَحَ فَبِفُضُلِهِ، وَإِنْ عَاقِب فَبِعِدْلِهِ، وَلَا اِعْتِرَاضٌ عَلَى الْمِلْكُ الْخَلَاَّقُ. 

وَأَشْهَدُ أَنْ لَا إلَه إلّا اللَّه، وَحْدَهُ لَا شَرِيكٌ لَهُ، لَهُ الْمِلْكُ وَلَهُ الْحَمْدُ، وَهُوَ عَلَى كُلُّ شَيْء قَدِيرٍ، إلَه عِزّ مَنِ اِعْتَزَّ بِهِ فَلَا يُضَامُّ، وَذَلَّ مَنْ تَكَبُّرٌ عَنْ أَمَرِّهِ وَلَقِّي الْآثَامِ. وَأَشْهَدُ أَنَّ سَيِّدَنَا وَحَبيبَنَا وَشَفِيعَنَا مُحَمَّدًا عُبِدَ اللَّهُ وَرَسُولهُ عَلَيهِ الصَّلَاَةُ وَالسّلَامُ، وَصَفِيّهُ مَنْ خَلَقَهُ وَحَبيبُهُ، خَاتِم أنبيَائِهِ، وَسَيِّد أصفيَائِهِ، الْمَخْصُوصَ بِالْمَقَامِ الْمَحْمُودِ، فِي الْيَوْمِ الْمَشْهُودِ أَمَّا بَعْدَ



أعضاء مدونة أسلام-تك أهلا ومرحبا سأقدم لكم اليوم شرح و توضيح لي كيف اربح من تصميم الجرافيك و اهم الطرق لي لمعرفه ما هو الجرافك  دا الي هنعرفوا انهارده 
دلوقتي علشان نعرف نكسب ازي من الجرافيك لزم نعرف يعني اي جرافيك الاول و نتقن التصميم و فن التصميم 
هنتكلم في نقاط معينه و هنشرحها تابع معايا 

  • ما هو تصميم الجرافيك و اهميتة

تصميم الجرافيك في الاساس هو حل المشاكل البصريا بستخدام الكتابه و عناصر الجرافيك الي هي بتجمع بي الكتابه و الصور و الهدف منه خلق شي جديد يرتاح له العين ليحصل علي انتباه المشاهدين بس مش لزم يبقا جميل و شكلها لطيف بس لا لزم يبقا عمل جيد
يعني بكل بساطه تصميم الجرافيك هو عمليه فنيه بتجمع بين الكتابه و الصورعلشان تطلع في الاخر تصميم يشد المشاهدين للمنتج او للخدمه الي بتقدمها و تلفت نظر المشاهد لي حاجه مكنش شايفها او مش في دماغه 

  • من هو مصمم الجرافيك و دور المصمم 
هو الشخص الي بعمل و يصنع المفاهيم البصريه الي تجذب المستهلكين للمنتجات او للخدمات الي بتقدمها الشركه 
و بيساعد الشركه او المنظومه انها تتعرف بسرعه و بسهوله من خلال تصميم شعار للشركه او المنظمه لي تحديد هويه محدد علشان يستخدموها في الاعلانات او الترويج لي منتجاتهم او الخدمات الي بيقدموها 

  • كيف يمكنني ان اصبح مصمم جرافيك 
لو انت طالب في كليه او في مدرسه غير فنيه و عوز تتعلم الجرافيك ممكن تتعلم بي كذ طريقه منها انك تاخد كورسات في اماكن معتمده او انك تاخد كورسات اون لاين من المدارس الكترونيه و مواقع بتقد المحتوي العلمي المعتمد  و ممكن الطالب ياخد شهاده معتمده من اكبر شركات برامج التصميم و المدراس المعتمده دوليه من خلال اختبار بتعملو لي اون لاين و بتستلم الشهاده لي بتروح الشركات دي تعمل الامتحان و تستلم الشهاده منهم لي الجهات المعتمده من الشركات دي برضوا بتعملك اختبار و لو نجحت في بيسلمك شهاده معتمده  و انا هعمل موضوع كامل لي ازي و منين تقدر تتعلم و المصادر الي ممكن تتعلم منها اون لاين و مجانيه 

  • نيجي بقا لي ازي اكسب من تصميم الجرافيك 
بكل بساطه انك تصمم جميع انواع التصميمات و تعرضها للبيع في مواقع بتيح انك تعرض شغلك عليها و هي تقوم بي ترويج شغلك للبيع مقابل نسبه من حق التصميم و من افضل المواقع دي  graphicriver
 الموقع دا من احسن المواقع الي موجوده في العالم كله و هشرح ازي تقدر تسجل في و تسحب الارباح منه و ازي تشتغل عليه بي في موضوع تاني علشان اديلو حقه في الشرح بصراحه من المواقع الكويسه جدا جدا 
و دي كانت طريقه وحده بس من طرق الربح من تصميم الجرافك و قريب جدا هجمع كل طرق الربح و انزلها في مقاله مخصصه لي طرق الربح من الجرافيك 


كانت هذه تدوينة  ، إذا نالت إعجابك لاتبخل علينا  بمشاركتة على مواقع التواصل الإجتماعي لتعم الفائدة , واتمنى من الله ان تكون هذه التدونه نالت اعجابكم .

وإلى هنا أكون قد انتهيت معكم اليوم بهذا الموضوع فأرجو من المولى عز وجل أن يكون قد وفقنى فى كتابة هذا الموضوع  وأن تكونوا قد استفدتم منه وكالعاده فى حالة وجود أى استفسار عن أى جزء ليس مفهوما فيمكنك كتابة تعليقا لى أو راسلنى من خلال صفحة اتصل بنا 


 و فضلا وليس أمرا برجاء اللإشتراك فى قناتى على اليوتيوب وذلك من خلال زر اللإشتراك الموجود فى جانب هذه الصفحه وأتمنى أن يكون الموضوع قد نال إعجابكم 


كيف تربح من تصميم الجرافيك و اهم الطرق لي لمعرفه ما هو الجرافيك Reviewed by Eslam Nessar on مارس 05, 2019 Rating: 5

هناك تعليقان (2):

  1. ياريت تشرح المصادر الي ممكن نتعلم منها و شكرا علي الموضوع مفيد

    ردحذف
    الردود
    1. قريب جدا هعمل موضوع كامل عن المصادر الي ممكن تتعلم منها و مجانيه

      حذف

جميع الحقوق محفوظة لـ eslam-tech © 2015 - 2016
Powered By Blogger, Designed by Tarkhawy

نموذج الاتصال

الاسم

بريد إلكتروني *

رسالة *

يتم التشغيل بواسطة Blogger.